Multinational Corporation - MNC. BREAKING DOWN Multinational Corporation - MNC. Multinasjonale selskaper blir noen ganger referert til som transnasjonale selskaper. Nært er alle store multinasjonale selskaper enten amerikanske, japanske eller vest-europeiske, som Nike, Coca-Cola, Wal-Mart, AOL, Toshiba , Honda og BMW Advokater for multinasjonale selskaper sier at de lager høyt betalte jobber og teknologisk avanserte varer i land som ellers ikke ville ha tilgang til slike muligheter eller varer. På den annen side sier kritikere at multinationale selskaper har urettmessig politisk innflytelse over regjeringer, utnytter utviklingsland og skape jobbtap i egne hjemland. Største multinasjonale selskaper. De 10 største multinasjonale selskapene i verden, fra inntektene i 2015, er Wal-Mart 485 65 milliarder, Sinopec 433 31 milliarder, Royal Dutch Shell 385 63 milliarder, PetroChina 367 85 milliarder , Exxon Mobil 364 76 milliarder, BP 334 61 milliarder, Toyota Motors 248 95 milliarder, Volkswagen 244 81 milliarder, Glencore 209 22 bil løve og totalt 194 16 milliarder kroner. Wal-Mart har operasjoner i 28 land, inkludert over 11 500 butikker som sysselsetter over 2 3 millioner mennesker internasjonalt. Det er en rekke fordeler med å etablere internasjonale operasjoner Hvis du har en tilstedeværelse i et fremmed land som India, tillater det et selskap for å møte indisk etterspørsel etter sitt produkt uten transaksjonskostnadene knyttet til fjerntransport. Selskapene har en tendens til å etablere operasjoner i markeder hvor kapitalen er mest effektiv eller lønnene er lavest. Ved å produsere samme kvalitet på varer til lavere kostnader, reduserer multinationale priser prisene og øke kjøpekraften til forbrukerne over hele verden. En avregning av globalisering, eller prisen på lavere priser, er at innenlandske jobber er utsatt for å flytte utenlands. Data fra Bureau of Labor Statistics BLS viser at mellom 2001 og 2010, USA mistet omtrent 33 av produksjonsjobbene sine 5 8 millioner jobber Disse dataene understreker hvor viktig det er for en økonomi å h med en mobil eller fleksibel arbeidskraft, slik at svingninger i økonomisk temperament er årsaken til langtidsledighet. I denne sammenheng er utdanning og dyrking av nye ferdigheter som samsvarer med nye teknologier, integrert for å opprettholde en fleksibel, tilpasningsbar arbeidsstyrke Noen få av de raskest voksende næringene i USA er peer-to-peer utlånsplattformer, medisinske marihuana butikker, telehealth tjenester og utviklingsopptak programvareutvikling sammen, erstatter disse næringene mange av de amerikanske jobbene som ble forskjøvet av utenlands produksjon. WORLD TRADE ORGANISASJON. Doha-runden. Hvordan forhandlinger arrangeres tilbake til topp. Forhandlingene finner sted i forhandlingsutvalget og bestemte forhandlingsgrupper. Andre arbeid under arbeidsprogrammet finner sted i WTO-råd og - komiteer. Velt sett er alle forhandlinger delaktig av en hel og udelbar pakke og kan ikke avtales separat Dette kalles det eneste foretaket Ingenting er avtalt før alt er avtalt. Doha-ministerdeklarasjonen tilbake til toppen. De fleste av de behandlede fagene innebærer forhandlinger, annet arbeid inkluderer handlinger under gjennomføring, analyse og overvåking. Implementeringsbeslutningen tilbake til toppen. Omkring 100 implementasjonsproblemer ble reist i spissen Opp til Doha-ministerkonferansen Implementeringsbeslutningen, kombinert med punkt 12 i Doha-deklarasjonen, gir en tosporingsløsning Mer enn 40 artikler under 12 overskrifter ble avgjort før eller før Doha-konferansen, for umiddelbar levering og det store flertallet av gjenværende gjenstander er umiddelbart gjenstand for forhandlinger. Utvikle hjertet av Doha utviklingsagenda tilbake til toppen. Da de lanserte Doha-runden, satte ministrene utvikling i sentrum. Vi søker å plassere utviklingslandets behov og interesser i hjertet av Arbeidsprogram vedtatt i denne erklæringen, sa de Vi skal fortsette å gjøre positive anstrengelser for å sikre at utviklingslandene, og særlig de minst utviklede blant dem, sikrer en andel i veksten av verdenshandelen i samsvar med behovene til den økonomiske utviklingen. I denne sammenhengen har økt markedsadgang, balansert regler og velutviklet, bærekraftig finansiert teknisk bistand og Kapasitetsbyggingsprogrammer har viktige roller å spille. Hovedområdene for forhandling. VERDENSHANDELORGANISASJON. UNDERSTÅENDE WTO-BASISET Prinsipper for handelssystemet. WTO-avtalene er lange og komplekse fordi de er juridiske tekster som dekker et bredt spekter av aktiviteter. De håndterer landbruk, tekstiler og klær, bank, telekommunikasjon, offentlige innkjøp, industristandarder og produktsikkerhet, matavstandsregler, immateriell eiendom og mye mer. Men en rekke enkle, grunnleggende prinsipper går gjennom alle disse dokumentene. Disse prinsippene er grunnlaget for multilateralt handelssystem. En nærmere titt på disse prinsippene. Klikk på for å åpne en ite m Et tre for navigeringsnavigasjon åpnes her hvis du aktiverer JavaScript i nettleseren din. 1 Mestbegunstigede nasjon MFN behandler andre mennesker likt WTO-avtalene kan ikke land normalt diskriminere mellom sine handelspartnere. Gi noen en spesiell tjeneste, for eksempel en lavere tollsats for en av sine produkter, og du må gjøre det samme for alle andre WTO-medlemmer. Dette prinsippet er kjent som mestbegunstigede nasjon MFN-behandling se boks Det er så viktig at det er den første artikkelen i den generelle avtalen om Tariffer og handel GATT som regulerer varehandel MFN er også en prioritet i den generelle avtalen om handel med tjenester GATS artikkel 2 og avtalen om handelsrelaterte aspekter av immaterielle rettigheter TRIPS artikkel 4, selv om prinsippet i hver avtale håndteres litt Forskjellig Sammen de tre avtalene dekker alle tre hovedområdene for handel som håndteres av WTO. Noen unntak er tillatt. For eksempel kan land sette opp et frihandelsavtal Dette gjelder kun for varer som handles innenfor gruppen som diskriminerer varer fra utsiden, eller de kan gi utviklingslandene spesiell tilgang til sine markeder. Et land kan øke barrierer mot produkter som anses å bli handlet urettferdig fra bestemte land. Og i tjenester er landene tillatt i begrensede tilfeller å diskriminere Men avtalene tillater bare disse unntakene under strenge forhold Generelt betyr MFN at hver gang et land senker en handelsbarriere eller åpner et marked, må det gjøre det for de samme varene eller tjenestene fra alle sine handelspartnere, enten rike eller fattige, svake eller sterke.2 Nasjonal behandling Behandling av utlændinge og lokalbefolkningen likt Importerte og lokalt produserte varer bør behandles likt minst etter at utenlandske varer har kommet inn på markedet. Det samme bør gjelde for utenlandske og innenlandske tjenester , og til utenlandske og lokale varemerker, opphavsrett og patenter Dette prinsippet om nasjonal behandling gir andre samme tr spisning som ens egne statsborgere finnes også i alle de tre viktigste WTO-avtalene artikkel 3 i GATT artikkel 17 i GATS og artikkel 3 i TRIPS, selv om prinsippet behandles litt annerledes i hver av disse. Nasjonal behandling gjelder bare en gang produkt, tjeneste eller gjenstand for immateriell rettighet har gått inn i markedet. Derfor er det ikke et brudd på nasjonal behandling som tar på seg tull på import, selv om lokalt produserte produkter ikke belastes med en tilsvarende skatt. Frykt handel gradvis gjennom forhandlinger tilbake til toppen. Å redusere handelsbarrierer er en av de mest åpenbare måtene å oppmuntre handel. De berørte barrierer omfatter toller eller tariffer og tiltak som importforbud eller kvoter som selektivt begrenser mengder. Fra tid til annen har det også vært andre problemer som byråkrati og valutakurspolitikk diskuteres. Siden GATTs opprettelse i 1947-48 har det vært åtte runder av handelsforhandlinger. En niende runde, under Doha Development Agenda, er nå i gang I begynnelsen fokuserte de på å senke tariffer toll på importerte varer Som et resultat av forhandlingene, hadde industrilandene i midten av 1990-tallet falt takstene på industrivarer falt til under 4. Men i løpet av 1980-tallet hadde forhandlingene utvidet seg Å dekke ikke-tariff barrierer på varer og til de nye områdene som tjenester og intellektuell eiendom. Å opprette markeder kan være fordelaktige, men det krever også tilpasning. WTO-avtalene tillater at land gradvis innfører endringer gjennom progressiv liberalisering. Utviklingsland er vanligvis gitt lengre tid for å oppfylle sine forpliktelser. Kredittlighet gjennom bindende og gjennomsiktighet tilbake til toppen. Noen ganger kan lovende å ikke oppnå en handelsbarriere være like viktig som å senke en, fordi løftet gir bedrifter et tydeligere bilde av deres fremtidige muligheter. Med stabilitet og forutsigbarhet, investering oppfordres, jobber skapes og forbrukere kan fullt ut nyte fordelene av konkurransevalg og l Øverpriser Det multilaterale handelssystemet er et forsøk av regjeringer for å gjøre forretningsmiljøet stabilt og forutsigbart. Uruguay-runden økte bindingen. Antallet av takster som var bundet før og etter 1986-94-samtalene. Disse er takstlinjer, så prosentandeler ikke vektes i henhold til handelsvolum eller verdi. I WTO, når landene er enige om å åpne sine markeder for varer eller tjenester, binder de sine forpliktelser. For varer er disse bindingene takster for tolltariffer. Noen ganger land skatt importere til priser som er lavere enn de bundne prisene Ofte er dette tilfellet i utviklingsland I utviklede land er prisene faktisk belaste og de bundne prisene en tendens til å være det samme. Et land kan endre sine bindinger, men bare etter å ha forhandlet med sine handelspartnere, noe som kan bety at de kompenserer dem for tap av handel En av prestasjonene i Uruguay-rundens multilaterale handelsforhandlinger var å øke mengden handel under bindende forpliktelser se tabell I landbruket har 100 av produkter nå bundet tariffer Resultatet av alle Dette er en vesentlig høyere grad av markedssikkerhet for handelsmenn og investorer. Systemet forsøker å forbedre forutsigbarheten og stabiliteten på andre måter som w ell En måte er å motvirke bruken av kvoter og andre tiltak som brukes til å fastsette begrensninger på importmengder. Administrerende kvoter kan føre til mer rødt tape og anklager om urettferdig spill. En annen er å gjøre landets handelsregler så klare og offentlige som mulig. Mange WTO-avtaler krever at myndighetene offentliggjør sine retningslinjer og praksis offentlig i landet eller ved å varsle WTO. Den regelmessige overvåking av nasjonal handelspolitikk gjennom handelspolitikkens gjennomgangsmekanisme gir et ytterligere middel til å oppmuntre til åpenhet både internt og på multilateralt nivå. WTO er noen ganger beskrevet som en frihandelsinstitusjon, men det er ikke helt nøyaktig. Systemet tillater tariffer og, under begrensede omstendigheter, andre former for beskyttelse. Det er mer presist at det er et system med regler for åpen, rettferdig og uforstyrret konkurranse. Reglene om Ikke-diskriminering MFN og nasjonal behandling er utformet for å sikre rettferdige handelsvilkår. Også de er o n Dumping eksporterer til under kostnad for å få markedsandeler og subsidier. Problemene er komplekse, og reglene prøver å etablere det som er rettferdig eller urettferdig, og hvordan regjeringer kan reagere, særlig ved å belaste ytterligere importavgifter beregnet for å kompensere for skader forårsaket av urettferdig handel. Mange av de andre WTO-avtalene tar sikte på å støtte rettferdig konkurranse innen landbruk, intellektuell eiendom, tjenester, for eksempel Avtalen om offentlige anskaffelser en plurilateral avtale fordi den er signert av bare noen få WTO-medlemmer utvider konkurransebestemmelser til kjøp av tusenvis av regjeringer enheter i mange land og så videre. Oppmuntring til utvikling og økonomisk reform tilbake til topp. WTO-systemet bidrar til utvikling På den annen side trenger utviklingsland fleksibilitet i tiden de tar for å implementere systemets avtaler og avtalene selv arver tidligere. GATT-bestemmelser som tillater spesiell assistanse og handelsvilkår for utviklingsland. Over tre fjerdedeler av WTO-medlemmer er utviklingsland og land i overgang til markedsøkonomier I løpet av syv og et halvt år av Uruguay-runden, implementerte over 60 av disse landene handelsliberaliseringsprogrammer autonomt Samtidig var utviklingsland og overgangsøkonomier mye mer aktiv og innflytelsesrik i Uruguay-rundens forhandlinger enn i noen forrige runde, og de er enda mer i den nåværende utviklingsagenda i Doha. I slutten av Uruguay-runden var utviklingslandene forberedt på å ta på seg de fleste forpliktelsene som kreves av utviklede land Men avtalene ga dem overgangsperioder for å tilpasse seg de mer ukjente og kanskje vanskelige WTO-bestemmelsene, spesielt for de fattigste, minst utviklede landene. En ministerbeslutning vedtatt i slutten av runden sier at bedre land burde akselerere implementere markedsadgangsforpliktelser på varer eksportert av minst utviklede land, og det ser ks økt teknisk assistanse for dem Mer nylig har utviklede land begynt å tillate tollfri og kvotefri import for nesten alle produkter fra minst utviklede land. Alt i alt går WTO og dets medlemmer fortsatt gjennom en læringsprosess. dagens Doha utviklingsagenda inkluderer utviklingslandene bekymringer om vanskelighetene de står overfor i gjennomføringen av Uruguay-rundens avtaler. Handelssystemet skal være. uten diskriminering bør et land ikke diskriminere mellom handelspartnerne som gir dem like mestbegunstigede nasjoner eller MFN-status og det bør ikke diskriminere mellom egne og utenlandske produkter, tjenester eller statsborgere som gir dem nasjonal behandling. Frie barrierer kommer ned gjennom forhandlinger. Forutsigbare utenlandske selskaper, investorer og regjeringer bør være sikre på at handelsbarrierer inkludert takster og ikke-tariff barrierer ikke bør heves vilkårlig Tollsatser og markedsåpningsforpliktelser er bundet i WTO . Mer konkurransedyktig motvirke urettferdig praksis som eksportsubsidier og dumpingprodukter til under pris for å få markedsandel. Mer gunstig for mindre utviklede land, noe som gir dem mer tid til å justere, større fleksibilitet og spesielle privilegier. Dette høres ut som en motsetning Det foreslår spesiell behandling , men i WTO betyr det faktisk at diskriminering behandler nesten alle like. Dette er hva som skjer Hvert medlem behandler alle de andre medlemmene likt som mestbegunstigede handelspartnere Hvis et land forbedrer fordelene det gir til en handelspartner, har det å gi den samme beste behandlingen til alle de andre WTO-medlemmene, slik at de alle forblir mest favoriserte. Mestbegunstigede nasjoner MFN-status betyr ikke alltid likebehandling De første bilaterale MFN-traktatene opprettet eksklusive klubber blant landets mest favoriserte handel partnere Under GATT og nå WTO er MFN-klubben ikke lenger eksklusiv. MFN-prinsippet sikrer at hvert land behandler over 140 medarbeider s like. Men det er noen unntak.
No comments:
Post a Comment